تفاوت دسته بندی و برچسب و نقش آنها در سئو

از سوالاتی که خیلی در موردش بحث می‌شود این است که آیا دسته بندی برای سئو بهتر است یا برچسب؟ تفاوت دسته بندی و برچسب چیست؟ تعداد مطلوب دسته های وردپرس چقدر است؟

آیا اختصاص یک پست به چند دسته خوب است؟ آیا محدودیتی از برچسب ها وجود دارد که می توانیم به هر پست اختصاص دهیم؟ آیا برچسب ها مانند کلمات کلیدی کار می کنند؟ آیا استفاده از دسته‌ها و برچسب‌ها مزیتی برای سئو محسوب می‌شود؟

در این مطلب ما به تمام سوالات بالا پاسخ خواهیم داد.

قبل از اینکه به سوالات پاسخ دهیم، اول باید بدانیم دسته بندی و برچسب چه هستند.

در وردپرس هر دو به عنوان ابزارهای طبقه بندی (taxonomy) مطالب شناخته می‌شوند. تنها هدف آنها مرتب کردن مطالب سایت شماست. به این معنی که وقتی کاربر به سایت شما می‌آید به راحتی بتواند براساس طبقه‌بندی موضوعی به جای زمانی، به مطلب موردنظر خود برسد.

تفاوت بین دسته بندی و برچسب چیست؟

دسته بندی و برچسب

دسته بندی: دسته بندی برای گروه بندی موضوعات کلی و عمومی سایت است. دسته بندی‌ها می‌توانند زیرمجموعه داشته باشند و معمولا قابلیت قرارگیری در منوی سایت را دارا هستند.

آنها معمولا در تعداد کم به نسبت برچسب هستند و از پیش تعریف می‌شوند.

برچسب: برچسب‌ها برای توصیف جزئیات خاص از یک مطلب هستند. آنها میکرو داده‌هایی هستند که می‌توانید برای طبقه بندی خرد مطالب خود از آنها استفاده کنید. برچسب ها سلسله مراتبی نیستند. برچسب‌ها در تعداد زیاد و هنگام ایجاد محتوا بسته به محتوا، ایجاد می‌شوند.

به عنوان مثال اگر شما یک وبلاگ شخصی دارید که در مورد زندگی خود می نویسید، دسته بندی های شما می‌تواند چیزی مانند موسیقی، غذا، مسافرت و کتاب باشد.

حالا وقتی مطلبی در مورد چیزی که می خورید می‌نویسید  آن را در گروه غذایی اضافه خواهید کرد. برچسب‌های آن هم می‌تواند مثلا پیتزا، پاستا، استیک و غیره باشد.

یکی از بزرگترین تفاوت‌ها بین دسته بندی و برچسب این است که شما باید حتما نوشته خود را به یک دسته بندی اختصاص دهید اما ایجاد یک برچسب الزامی نیست.

اگر نوشته خود را به یک دسته بندی اختصاص ندهید، به صورت خودکار آن نوشته به دسته “طبقه‌بندی نشده” می‌رود.

تفاوت دیگر، نحوه نمایش آدرس (url) آنهاست. مانند مثال زیر:

دسته بندی: http://yoursite.com/category/food

برچسب: http://yoursite.com/tag/food

* البته اگر از پیوند (URL) سفارشی استفاده می‌کنید، ممکن است این ساختار متفاوت باشد.

چه تعداد دسته مناسب است؟

تا قبل از وردپرس نسخه 2.5، هیچ پشتیبانی از برچسب‌ها در وردپرس نبود. این مساله موجب ایجاد لیست زیادی از دسته‌ها توسط کاربران می‌شد چون آنها می‌خواستند همه جزئیات خرد سایت خود را تعریف نمایند.

اما از نسخه 2.5 برچسب‌ها برای بهبود قابلیت استفاده از سایت اضافه شدند.

در حقیقت باید گفت تعداد مشخص و مطلوبی برای ایجاد دسته‌بندی وجود ندارد. تعداد مطلوب بر اساس پیچیدگی سایت شما متفاوت است.

با این حال به خاطر ساختار و قابلیت استفاده، بهتر است از زیرگروه ها و برچسب‌ها هم استفاده کنید.

تعداد مناسب دسته های وردپرس

منظور از دسته‌بندی‌ها، گروهی از نوشته‌ها است. همیشه بهتر است که از دسته‌بندی‌های عمومی شروع کنید و همزمان با رشد سایت خود، زیر گروه‌های آنها را اضافه نمایید.

هنگامی که شما وبسایت خود راه‌اندازی می‌کنید معمولا در اوائل بین 1 تا 5 مطلب در روز منتشر خواهید کرد. داشتن 30 دسته در ابتدا بیهوده است به خصوص وقتی که برخی از آنها فقط یک یا دو پست داشته باشند. بهتر است از 5 دسته عمومی که محتوای جدید دارند شروع کنید و نه 30 دسته که اکثر مطالب آن به روز نشده‌اند.

یک مثال

بیایید یک مثال در مورد دسته بندی و برچسب ها بزنیم. مثلا ما یک وبسایتی داریم که در مورد شبکه‌های اجتماعی است. ما می خواهیم اخبار، ابزارها ، آموزش و غیره را به اشتراک بگذاریم.

می‌توانیم دسته‌بندی‌هایی با عنوان‌های توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و… ایجاد کنیم. اما این یک طرز فکر بسیار کوتاه مدت است زیرا اگر یکی از شبکه‌های اجتماعی از بین برود و یک شبکه جدید وارد بازی شود چه می شود؟ در این صورت باید یک دسته‌بندی و زیر گروه‌های جدید اضافه کنید.

یک روش بسیار بهتر ایجاد دسته‌بندی‌هایی آینده‌نگرانه و با برنامه‌ریزی است. مثلا می‌توانید دسته‌بندی‌هایی مثل اخبار، ابزارها ، آموزش و غیره ایجاد کنید. اما کاربران از کجا بفهمند مثلا یک نوشته در مورد اینستاگرام است؟

خب اینجا جایی است که برچسب‌ها به کار شما می‌آیند. کافی است مطلب خود را ایجاد و برچسب اینستاگرام را به آن اضافه کنید.

سپس می‌توانید در سایت خود بخشی را مثلا با عنوان مطالب پرطرفدار ایجاد کرده و مطالب دارای برچسب‌های دلخواه را در آن نمایش دهید.

چه زمانی زیر گروه دسته‌ها را اضافه کنیم؟

در مثال بالا فرض کنید در دسته‌بندی ابزارها، شما مطالبی مربوط به اپلیکیشن‌های موبایل دارید. از آنجایی که هیچ دسته‌ای با عنوان اپلیکیشن‌های موبایل ندارید، باید از برچسب‌ها استفاده کرده و به مطلب خود اضافه نمایید.

حالا اگر مطالب شما تحت عنوان ” اپلیکیشن‌های موبایل” در حال رشد است و تعداد آن به 10 یا بالاتر رسیده است، باید یک دسته به این نام ایجاد کرده و به عنوان زیر گروه یکی از دسته‌ها (مثل ابزارها) اضافه کنید.

سپس باید به عقب برگشته و نوشته‌های قدیمی خود را ویرایش کنید. اگر ساختار url سایت شما براساس /category/postname است پس مطمئن شوید که از یک افزونه ریدایرکت استفاده می‌کنید. این افزونه‌ها به طور خودکار آدرس url مطالب قدیمی را به آدرس‌های جدید منتقل می‌کنند که باعث می‌شوند سئوی سایت شما افت نکند.

اختصاص یک نوشته به چند دسته خوب است؟

ممکن است در بعضی سایت‌ها خوانده باشید که اختصاص یک پست به چند دسته می‌تواند به سئوی سایت آسیب بزند. برخی می‌گویند ممکن است به خاطر ایجاد محتوای تکراری جریمه شوید. اما ما معتقدیم این اظهارات به طور کامل درست نیست.

به یاد داشته باشید هدف دسته بندی و برچسب مرتب‌سازی محتوا برای استفاده کاربران است.

البته بهتر است یک مطلب را به چند دسته‌بندی اختصاص ندهید. به عنوان مثال، اگر وبلاگ شما دارای سه دسته “تبلیغات ، بازاریابی سئو” است احتمالا بعضی مطالب شما در هر سه دسته قرار می‌گیرند. شاید نیاز به یک دسته داشته باشید که مادر این سه دسته‌بندی باشد؟ شاید همه آنها را بتوان تحت دسته کسب و کار قرار داد؟ یا می‌توانید یک دسته به نام تبلیغات و بازاریابی داشته باشید. سپس سئو را به عنوان زیر گروه آنها قرار دهید.

اختصاص یک نوشته به چند دسته هیچ مزیتی برای سئوی شما ندارد. اما اگر فکر می‌کنید این کار به کاربرانتان کمک می‌کند پس انجامش دهید!

با این حال اگر می‌بینید این موضوع در حال تبدیل به یک موضوع عادی است، باید ساختار دسته‌های خود را بازسازی نمایید. شاید بعضی از دسته‌بندی‌های شما نیاز به برچسب داشته باشند، یا شاید آنها باید زیرمجموعه‌های یک دسته اصلی باشند.

اگر خیلی نگران جریمه شدن به خاطر محتوای تکراری توسط موتورهای جستجو هستید باید با استفاده از افزونه Yoast SEO، دسته‌بندی‌ها را (noindex, follow) کنید.

تنظیمات noindex دسته ها در افزونه yoast

اگر می‌خواهید فقط دسته خاصی را (noindex, follow) کنید، باید از زیرمنوی دسته‌ها در قسمت نوشته‌ها، به دسته موردنظر رفته و تنظیمات خود را اعمال نمایید.

در حقیقت وقتی شما (noindex, follow) را اعمال کنید، به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گویید که تمام لینک‌های مطالب در این دسته‌ها را دنبال کند، بنابراین همه مطالب می‌توانند ایندکس شوند. اما برای جلوگیری از محتوای تکراری، آرشیو دسته اصلی ایندکس نمی‌شود.

 آیا محدودیتی در تعداد برچسب‌های یک نوشته وجود دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. در وردپرس محدودیتی برای تعداد برچسب وجود ندارد.

در صورت تمایل می‌توانید 1000 برچسب به یک مطلب خود اضافه کنید! با این حال هدف از برچسب‌ها این است که  مطالب شما را با هم مرتبط کند. آنها کلمات کلیدی محبوب هستند که می‌توانید برای ارتباط آزادانه با نوشته‌های خود استفاده کنید.

استفاده از برچسب‌ها باعث می‌شود تا کاربران راحت‌تر مطلب موردنظر خود را پیدا کنند، مخصوصا زمانی که از فرم جستجوی سایت شما استفاده می‌کنند.

توصیه ما این است که برای هر مطلب بیش از 10 برچسب اختصاص ندهید، مگر آن که برای توجیه داشته باشید!

به عنوان مثال: اگر شما یک وبلاگ بررسی فیلم دارید، برچسب‌های نام بازیگران به تنهایی می‌تواند بیش از 10 عدد باشد.

آیا برچسب‌ها همان کار کلمات کلیدی را می‌کنند؟

اغلب افراد به اشتباه فکر می‌کنند برچسب‌ها همان کار کلمات کلیدی را می‌کنند. به همین دلیل است که آنها سعی می‌کنند تا حد امکان برچسب‌ها را اضافه کنند.

برچسب‌ها کلمات کلیدی برای سایت شما نیستند. حداقل به طور پیشفرض نیستند. افزونه٬های محبوبی مثل Yoast، به شما امکان می‌دهند تا از برچسب‌های خود در قالب کلمات کلیدی استفاده کنید. اما اگر این تنظیمات را انجام نداده‌اید، برچسب‌ها مانند کلمات کلیدی کار نمی‌کنند.

دسته بندی و برچسب: کدام برای سئو بهتر است؟

بیشترین سوالی که می‌شود این است که آیا استفاده از دسته‌ها در مقابل برچسب‌ها مزیتی در سئو دارد یا برعکس؟ جواب مفید و مختصر خیر است.

شما نباید از این دید نگاه کنید. دسته‌ها و برچسب‌ها با هم کار می‌کنند. یعنی شما باید از ترکیب هر دوی آنها برای رضایت کاربر و در نتیجه موتورهای جستجو استفاده کنید.

جمع بندی

سایت شما برای استفاده کاربران است نه موتورهای جستجو. هدف هر موتور جستجویی مانند گوگل این است که ببینند کاربران به چه محتواهایی ارزش می‌دهند.

اگر استراتژی وبسایت خود را براساس کاربردی بودن و راحتی کاربران بنا کرده باشید، تقریبا همیشه راه خود را پیدا می‌کنید که در سئو موفق ‌شوید.

دسته بندی و برچسب دو نوع راه طبقه‌بندی مطالب در وردپرس هستند. اکثر سایت‌های پیشرفته در کنار آنها از طبقه‌بندی‌های سفارشی دیگری هم استفاده می‌کنند.

به سایت خود به عنوان یک کتاب در حال پیشرفت فکر کنید. جدول محتوا (دسته ها) را عاقلانه انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها موضوعات عمومی و جامعی هستند،  اما حواستان باشد که آن را بیش از حد مبهم نکنید.

از برچسب‌ها برای ارتباط آزادانه بین مطالب استفاده کنید. اگر می‌بینید که یک برچسب خاص محبوبیت زیادی پیدا کرده است، آن را تبدیل به زیرشاخه یک دسته کنید. اما اگر مجبورید برچسب را به عنوان زیرشاخه چند دسته مادر قرار دهید، آن را به عنوان همان برچسب نگهدارید.

هدف همیشه این است که سایت تا آنجا که ممکن است کاربرپسند باشد.

خب به انتهای یکی دیگر از مطالب آموزش مقدماتی وردپرس رسیدیم. امیدواریم که برای شما مفید باشد.

موفق باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *