سئوی محصولات ووکامرس

آیا به فکر سئوی محصولات ووکامرس خود افتاده‌اید اما نمی‌دانید چگونه شروع کنید؟

حتما می‌دانید که اگر سئوی محصولات وبسایت شما خوب نباشد بخش زیادی از مشتریان و فروش خود را از دست می‌دهید.

سئو همان کاری را می‌کند که مثلا در دنیای واقعی مغازه خود را از یک خیابان خلوت به خیابانی شلوغ و معروف ببرید!

ما در این مقاله نحوه بهبود سئوی محصولات ووکامرس را آموزش می‌دهیم.

ووکامرس چیست؟

ووکامرس یک فروشگاه ساز متن باز (open-source) است که برای وردپرس ساخته شده است. با ووکامرس به راحتی می‌توانید یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید.

با توجه به ماهیت متن باز، شما می توانید هر قسمت از فروشگاه خود را سفارشی سازی نمایید.

آیا ووکامرس سئو فرندلی است؟

بله! ووکامرس بسیار سئو فرندلی است. با این حال شما می توانید از افزونه و تکنیک‌هایی استفاده کنید تا سئوی محصولات ووکامرس شما بهبود یابد.

هنگامی یک فروشگاه با ووکامرس ایجاد می‌کنید، ممکن است چیزهایی مانند قالب ها، محصولات، توضیحات، تصاویر و سایر محتواها در فروشگاه خود اضافه کنید.

پس باید حواستان به سئوی این موارد باشد.

توجه داشته باشید که سئو یک روند مداوم است و شما باید آن را حفظ کنید تا به طور پیوسته در موتورهای جستجو رشد کنید.

1- راه‌اندازی سئوی وردپرس

ووکامرس یک افزونه وردپرس است. یعنی شما قبل از سئوی محصولات، باید سئوی وردپرس خود را ایجاد نمایید.

ابتدا پیش از رفتن به مرحله 2 باید نصب افزونه Yoast SEO را انجام دهید. افزونه Yoast به صورت جامع نیازهای سئوی شما را پوشش می‌دهد.

2- نوشتن عنوان سئوی محصولات ووکامرس

در این مرحله شما باید عنوان محصولات خود را برای موتورهای جستجو بهینه نمایید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی محصولات، نوشتن یک عنوان سئو فرندلی است. این عنوان در مرورگر و نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

نوشتن عنوان سئوی محصولات ووکامرس

برای سئوی محصول، شما نیاز دارید تا به صفحه ویرایش آن محصول بروید.

پس ابتدا به قسمت محصولات > همه محصولات رفته و محصول موردنظر خود را انتخاب و روی ویرایش کلیک کنید.

در صفحه ویرایش محصول، به پایین اسکرول کنید تا به باکس Yoast SEO (پایین ادیتور متن) برسید.

سپس در قسمت “پیش نمایش اسنیپت” روی ویرایش اسنیپت کلیک کنید. با کلیک روی آن فیلدی به نام عنوان سئو به نمایش در می‌آید.

نوشتن عنوان سئوی محصولات ووکامرس

عنوان سئوی محصولات ووکامرس می‌تواند کمی با عنوان محصول شما در وبسایت تان متفاوت باشد.

می‌توانید از کلمات کلیدی که فکر می‌کنید کاربران هنگام جستجو سرچ می‌کنند در این عنوان استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که از عنوان‌های جذاب و جالب برای کاربران استفاده کنید، اما در عین حال نباید عناوین شما غلط یا فریبنده برای کاربران و موتورهای جستجو باشد. چون این کار باعث می شود وبسایت شما توسط موتورهای جستجو مجازات (پنالتی) شود.

حالا یک مثال می‌زنیم:

عنوان خسته کننده: کیف پول چرم مردانه برند X

عنوان سئوی بهینه شده: کیف پول چرم قهوه ای مردانه – با کیفیت و دوام بالا

در عنوان سئو ما به کلمات کلیدی مانند قهوه‌ای، با کیفیت و با دوام اشاره کردیم. این کلمات چیزهایی هستند که کاربران هنگام جستجوی “کیف پول چرم مردانه” سرچ می‌کنند.

توجه داشته باشید که هنگام خرید آنلاین، کاربران جزئیات را جستجو می‌کنند نه کلمات کلی و عمومی مثل کیف پول.

با اضافه کردن کلمات کلیدی بلند و دقیق‌تر به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا راحت تر شما را پیدا کنند و بالاتر از رقبا قرار دهند.

3- اضافه کردن توضیحات سئوی محصولات ووکامرس

در پایین فیلد عنوان سئو، قسمتی به نام توضیحات متا وجود دارد.

اضافه کردن توضیحات سئوی محصولات ووکامرس

این قسمت برای نمایش توضیحاتی از محصول شماست که در نتایج جستجو زیر عنوان ظاهر می‌شود.

شما باید توضیحاتی بنویسید تا کاربران برای کلیک و مشاهده محصولتان ترغیب شوند.

فراموش نکنید که از همان کلمات کلیدی که در عنوان سئو استفاده کردید در توضیحات هم استفاده نمایید. این کار شانس شما را برای رتبه بهتر در موتورهای جستجو افزایش می‌دهد.

4- بهینه‌سازی نامک محصول

نامک بخش منحصر بفردی از URL است که محتوای صفحه را توصیف می کند و به راحتی توسط کاربران و موتورهای جستجو قابل خواندن است.

مانند: www.yoursite.ir/abcd که abcd در اینجا همان نامک است.

به صورت پیشفرض ووکامرس همان عنوان محصول را برای نامک در نظر می‌گیرد اما ممکن است گاهی اوقات نامک پیشفرض هیچ کلمه کلیدی را شامل نشود.

می‌توانید از قسمت “نامک” در بخش “پیش نمایش اسنیپت” نامک خود را تغییر دهید.

بهینه‌سازی نامک محصول

دقت نمایید که نامک شما خیلی طولانی نباشد و از کلمه کلیدی خود در آن استفاده کرده باشید.

5- فعال کردن بردکرامب

بردکرامب به متن‌های لینک‌ داری گفته می‌شود که معمولا در بالای صفحات داخلی وجود دارد.

برای بهبود سئوی محصولات در ووکامرس باید در سایت خود بردکرامب داشته باشید.

بردکرامب به شما نشان می دهد که شما در کجای سایت قرار دارید و مبدا همه آن‌ها، صفحه اصلی سایت است.

بردکرامب

همچنین به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سلسله مراتب لینک‌های در یک صفحه وب را بهتر درک کند.

موتورهای جستجو مانند گوگل، متن‌های بردکرامب را در زیر عنوان سایت در نتایج جستجو نشان می‌دهند. این کار باعث کلیک و بازدید بیشتر سایت شما می‌شود.

 

برای تنظیمات بردکرامب محصولات از منوی پیشخوان به قسمت سئو > ظاهر جستجو رفته و روی زبانه نشانی ریزمسیرها کلیک کنید.

تنظیمات بردکرامب

اول مطمئن شوید که گزینه قسمت تنظمیات بردکرامب روی فعال باشد.

سپس به پایین صفحه اسکرول کنید تا به قسمت طبقه‌بندی (Taxonomy) برسید.

تنظمیات بردکرامب برای سئوی محصولات ووکامرس

در این قسمت از منو قسمت محصولات دسته را انتخاب نمایید تا در بردکرامب محصولات شما استفاده شود.

سپس روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید.

برای نمایش بردکرامب در سایت باید کد زیر را به آخر فایل header.php قالب خود اضافه کنید.

 

نکته: اگر از قالب های وردپرس حرفه‌ای استفاده می‌کنید به احتمال زیاد بردکرامب را درون خود دارند و نیاز به اضافه کردن کد بالا ندارید.

6- استفاده درست از دسته‌ بندی و برچسب ها

دسته بندی ها و برچسب های محصول به شما در سازماندهی محصولات در فروشگاه اینترنتی خود کمک می کند.

این امر باعث می شود مشتریان شما محصولی را که به دنبال آن می گردند راحت‌تر پیدا کنند.

هر دسته‌بندی و برچسبی دارای صفحه خاص خود در ووکامرس هست که توسط موتورهای جستجو خزیده و لیست می‌شوند.

دسته‌ بندی و برچسب ها در گوگل

از آنجا که این صفحات دارای محصولات مشابه هستند، باعث می‌شوند تراکم کلمات کلیدی شما افزایش یابند. در نتیجه باعث بهبود سئوی محصولات ووکامرس شما می‌شوند.

بسیاری از مبتدیان تفاوت دسته و برچسب را نمی‌دانند، در نتیجه در استفاده از آن‌ها دچار اشتباه می‌شوند.

دسته‌بندی‌ها برای گروه بندی محصولات سایت شما استفاده می‌شوند.

برای مثال اگر یک فروشگاه پوشاک داشته باشید، دسته‌بندی‌های شما می‌تواند مردانه ، زنانه ، لوازم جانبی، غیره باشد.

دسته‌بندی‌ها می‌توانند سلسله مراتب داشته باشند. مثلا دسته مردانه می‌تواند زیرمجموعه‌هایی مانند لباس، شلوار و … داشته باشد.

از طرف دیگر، برچسب ها کلمات کلیدی خاص تری هستند که خواص محصول را توصیف می کنند.

به عنوان مثال، یک محصول تیشرت می تواند برچسب هایی مانند یقه دار ، تابستانی و… داشته باشد.

7- اضافه کردن متن جایگزین (alt) تصاویر محصول

بسیاری از مشتریان برای پیدا کردن سریع محصول موردنظر خود به بخش جستجوی عکس موتورهای جستجو می‌روند.

برای کمک به صاحبان وبسایت‌ها گوگل اخیرا دکمه View Image (مشاهده تصویر) را از نتایج جستجوی تصویر خود حذف کرده است. این بدان معنی است که کاربران برای دیدن تصویر باید به وبسایت شما مراجعه کنند.

این کار باعث می‌شود تا مشتریان به سمت سایت شما هدایت شوند.

سئوی تصاویر بسیار مانند سئوی صفحات وب هست. گوگل از هوش مصنوعی، تشخیص تصویر و الگوریتم های دیگر برای کمک به کاربران برای یافتن تصاویر مورد نظر خود استفاده می کند.

مهمترین کاری که می توانید برای دریافت ترافیک از طریق موتورهای جستجو انجام دهید، افزودن برچسب alt به کلیه تصاویر در وبسایت شما است.

متن جایگزین (alt) یک ویژگی html است که اجازه می‌دهد به تصاویر متن اضافه کنید.

هدف از این متن نمایش در زمانی است که یک عکس در مرورگر بارگزاری نشود.

متن جایگزین (alt) تصاویر محصول

موتورهای جستجو از این متن جایگزین به عنوان یک عامل رتبه بندی در جستجوی تصویر خود استفاده می کنند.

در اصل شما باید توصیف تصویر خود را در متن جایگزین بنویسید.

متن جایگزین (alt) تصاویر محصول

هنگامی که یک تصویر محصول را اضافه می‌کنید می‌توانید مثل عکس بالا برای آن متن جایگزین وارد کنید.

همچنین با رفتن به قسمت رسانه > کتابخانه می‌توانید برای عکس‌های قبلا آپلود شده متن جایگزین بنویسید.

8- عنوان و توضیحات سئوی محصولات ووکامرس برای دسته‌بندی‌ها 

همان طور که گفتیم هر دسته‌بندی صفحه مخصوص خود را دارد.

این صفحات دارای کلمات کلیدی مشابه هستند که باعث می‌شوند تراکم کلمات کلیدی شما افزایش یابند. در نتیجه باعث می‌شوند که برای سئوی محصولات ووکامرس شما مهم باشند.

با افزودن عنوان و توضیحی به آن‌ها، می توانید صفحات دسته‌بندی محصولات را بیشتر بهینه کنید.

Yoast SEO به شما امکان می دهد عنوان و توضیحات سئو را برای هر دسته‌بندی در فروشگاه ووکامرس خود تنظیم کنید.

ابتدا از منوی پیشخوان به قسمت محصولات > دسته‌بندی‌ها بروید.

عنوان و توضیحات سئوی محصولات ووکامرس

روی ویرایش دسته موردنظر خود کلیک کنید.

در صفحه ویرایش دسته به پایین اسکرول کنید تا به باکس Yoast SEO برسید. سپس در قسمت “پیش نمایش اسنیپت” روی ویرایش اسنیپت کلیک کنید.

با کلیک روی آن فیلدهای عنوان سئو و توضیحات متا ظاهر می‌شود. در این فیلدها همانند محصولات، عنوان و توضیحات دسته را وارد نمایید.

عنوان و توضیحات سئوی محصولات ووکامرس

9– پیگیری کاربران با گوگل آنالیتیکس

مهمترین بخش یک استراتژی موثر سئو، داده ها هستند. شما باید یاد بگیرید که کاربران شما از کجا می‌آیند، چگونه فروشگاه شما را پیدا کرده‌اند، به چه کالاهایی نگاه کرده‌اند و در فروشگاه شما چه کاری انجام می دهند.

گوگل آنالیتیکس می تواند به شما در ردیابی تمام این اطلاعات کمک کند، اما تنظیم درست آن بسیار دشوار است.

افزونه MonsterInsights محبوب‌ترین افزونه گوگل آنالیتیکس است که به شما در این مورد کمک می‌کند.

چنانچه دوست ندارید تا این افزونه را نصب کنید می‌توانید خودتان مراحل گوگل آنالیتیکس را انجام دهید.

10- تاثیر سرعت و عملکرد وبسایت در سئوی محصولات ووکامرس

گوگل سرعت بارگزاری وبسایت را یکی از مهمترین عوامل رتبه‌بندی در نظر می گیرد. یعنی وبسایت‌های سریعتر، رتبه بهتری نسبت به وبسایت‌های کندتر در گوگل دارند.

سرعت پایین وبسایت شما تاثیر بدی روی سئوی محصولات ووکامرس می‌گذارد.

همچنین وبسایت‌ کند برای کسب و کار شما بد است زیرا آن‌ها بر تجربه کاربر تأثیر می گذارند و باعث نارضایتی آن‌ها می‌شود.

طبق مطالعات یک تاخیر 1 ثانیه‌ای در زمان بارگذاری صفحه می‌تواند منجر به از دست دادن 7٪ نرخ تبدیل‌ها، 11٪ تعداد بازدید صفحه و 16٪ کاهش رضایت مشتری شود.

نمودار تاثیر سرعت وبسایت

اکثر اوقات دلیل کندی یک سایت، هاست آن است. پس سعی کنید بهترین سرویس میزبانی را انتخاب نمایید.

11- بهبود امنیت ووکامرس

موتورهای جستجو عاشق وبسایت‌های بی خطر و ایمن هستند!

گوگل هنگام مراجعه کاربران به وبسایت‌های نا ایمن، کلاهبردار، فیشینگ یا حاوی بدافزار به آن‌ها سریعا هشدار می‌دهد.

هشدار گوگل به کاربران

این نه تنها می‌تواند رتبه سئوی محصولات ووکامرس شما را از بین ببرد بلکه تأثیر شدیدی بر اعتبار برند شما خواهد داشت.

هکرها همیشه در کمین هستند تا با تزریق بدافزار و سرقت داده‌ها، وبسایت شما را هدف قرار می دهند.

همیشه باید به اقدامات امنیتی مانند نصب افزونه های امنیتی برای جلوگیری از هک شدن وردپرس توجه داشته باشید.

 

خب این آموزش وردپرس ما هم تمام شد.

امیدواریم توانسته باشیم نحوه سئوی محصولات ووکامرس را به خوبی آموزش داده باشیم.

 

موفق باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *